Hej igen!

Onsdag idag och här kommer ett inlägg med lite cykelinspiration och härlig feeling. Jag bestämde mig för att ta med mig min kollega Linda ut på XC-leden (cross country leden) Berget runt. Det är en 7 km lång led som precis som namnet avslöjar går runt hela berget och jag tänker mig att du ska få följa med på hur en tur längs med denna led kan se ut.

Vi försåg oss med en varsin cykel och hjälm och gav oss iväg.

Den början just nu med en lång uppförsbacke från Ski Lodge, där du får trampa på upp mot vårt boendeområde Hyllan, passera våra nybyggda områden Prinshöjden och Ski Apartments för att sedan trampa uppför en till bit upp mot mitten av vår blå skidbacke Kungens Kurva. Här kommer det när vi öppnar att vara möjligt att ta liften upp, glida ned vår gröna sköna flowled och sedan vika av den och komma på denna led för att slippa de värsta uppförsbackarna. Perfekt tänker jag efter att ha provat denna långa uppförbacke.

Glada och nöjda efter att vi har avklarat de värsta stigningarna.

Oavsett vilket av alternativen du väljer så kan jag lova att du kommer att få en härlig tur längs med denna led. Glöm inte vattenflaskan och fikapåsen!

Du kan från denna led också komma in på fler leder, bl.a. XC-leden Tre sjöar.

När du vikt av och rullar bort från skidområdet har du en bredare del framför dig och även ett parti med lite mer stigning. Här är leden bred och fin och utan större hinder. Hjärtat pumpar och benen bränner sådär härligt gött på vägen upp och känslan när det flackar ut uppe på en platå är en härlig belöning. Här smalnar leden och blir mer mountainbikelik och ringlar sig fram genom grönskande ungskog.

Den första delen av leden är bredare och enklare.

Här smalnar leden av och blir mer mountainbikelik.

Det blir lite mer tekniskt med fler stenar och rötter längs med leden.

Vi kommer ut i ett parti med grönskande ungskog.

Lite stenigare och smalare.

En härlig sträcka med mer nedför efter uppförsbackarna i början.

Leden letar sig sedan in i en maffigare djupare skog med mossbeklädda stenar. Här blir leden ännu lite trixigare med mer stenar och rötter och vi tar det i en skön lagom takt och övar på tekniken. Då och då kommer det byggda spänger som vi glider över för att spara på naturen och undvika blöta partier.

Då och då längs leden dyker spänger upp som byggts för att spara på naturen och enkelt ta dig över blöta partier.

Vi kommer in i en djupare äldre skog.

Linda tar sig säkert över ett blött parti på den byggda spången.

Efter ca 1/3 av leden kommer ett vindskydd som är perfekt för en fikapaus.

Perfekt för en fikapaus.

Efter ytterligare en liten bit ser vi en skylt som fångar vårt intresse. Storgranen, vad är det tänker vi och hoppar av cyklarna och följer markeringarna. Det visar sig vara en 230 år gammal gran som är 30 meter hög och med en omkrets på 2,8 meter. Vi tar en grankram och tankar lite energi innan vi hoppar på cyklarna och rullar vidare.

Denna skylt syns längs med leden.

Info om Storgranen.

Tankar energi för fortsatt cykling.

Vi fortsätter resan genom ännu mer mossbeklädd äldre skog tills vi kommer runt och ut på sydsidan strax ovanför där Sydliftarna börjar. Här passerar leden över backarna som just nu fortfarande har en del snö kvar.

En väldigt mysig del med äldre skog och mycket mossa.

Lite mer rötter men ändå behaglig cykling.

Vi tar det lugnt och övar på tekniken.

Leden slingrar sig fram tajt mellan träden.

När vi korsar sydsidan så är det fortfarande ett parti med snö kvar.

På väg ned från sydsidan går det att välja två alternativ. Det ena är en väldigt brant skogstig med mycket sten och det andra är en rätt så brant grusväg. Utan att ens behöva fundera på det så tar vi grusvägen som de ovana cyklister vi är. När vi tagit oss ned för denna brant så svänger vi vänster och beger oss i riktning tillbaka mot anläggningen. Här passerar vi mer djup skog och kommer ut i ett magiskt parti med blommande vitsippor längs med båda sidor av leden.

På tillbakavägen täcks just nu båda sidor av leden med en matta av vitsippor.

Vitsippeäng och en fantastiskt mysig del av denna led. Linda har blivit varm i kläderna och vågar cykla på i högre tempo.

Viktigt med vatten- och fotopauser.

Väl här så börjar energin tryta och tröttheten har börjat ta ut sin rätt efter ett par kilometers cyklande. Leden avslutas med att vandra en bit upp för berget igen innan den viker ner för sista gången och vi kommer ut vid botten av vår trestolslift. Vi tar sikte mot Skid- och cykeluthyrningen. Tillslut kommer vi fram, överlyckliga och fyllda med endorfiner över en helt fantastisk cykeltur genom magisk natur.

Cykellycka.

Nu är det dags för mig att ta tag i resterande uppgifter som dagen bjuder på. Jag hoppas att du njöt lika mycket som jag gjorde av denna resa. Att du blir inspirerad till att själv ta dig ut och förhoppningsvis är det du som snart cyklar Berget runt.

Tack för att ni hakade på mig på denna tur längs Berget runt.